Промисловці закликають не допустити зростання тарифів УЗ на вантажні перевезення

Економіка


Політика “Укрзалізниці”, яка передбачає чергове підвищення тарифів на вантажні перевезення, створює серйозні загрози як для економіки, так і для обороноздатності країни.

Про це йдеться у відкритому листі до президента Володимира Зеленського від ОП “Укрметалургпром”, Асоціації УкрФА, а також Асоціацій хіміків, виробників будівельних матеріалів і шахтарів.

«В Україні залізниця є основним транспортним засобом вантажних перевезень як всередині України, так і за її межами. Залізничний транспорт забезпечує майже 82% вантажних і 36% пасажирських перевезень. І, очевидно, розуміючи своє монопольне становище, АТ «Укрзалізниця» на всій своїй території існування намагається вирішити власні фінансові проблеми за рахунок вантажовідправників», – йдеться у листі.

Після серії підвищення фрахтових ставок у 2021 та 2022 роках тарифи на перевезення вугілля, руди та вапняку зросли на 140%, металу – на 70%, добрив – на 70%, зерна – на 96%, порожніх вагонів з під вугілля – на 158%, вказують промисловці. А тим часом УЗ ініціює чергове підвищення тарифів, не маючи для цього достатнього обґрунтування.

“Головним аргументом необхідності підвищення тарифів на вантажоперевезення “Укрзалізниця” висуває власну збитковість. Це маніпуляція, адже компанія має всі можливості залишатися прибутковою: навіть у надскладному для української економіки 2023 році Укрзалізниця отримала прибуток. 5 млрд грн», – наголошується в листі.

Високі витрати на логістику через стрімке зростання тарифів на вантажні перевезення Укрзалізниці роблять українську продукцію неконкурентоспроможною на міжнародному ринку. І це в той час, коли залізорудні підприємства завантажені на 55% від довоєнного рівня, а металургійні – на 65%. Феросплавні підприємства нині працюють майже в збиток. У хімічній промисловості фактично всі основні галузі в експорті скоротилися або «обнулилися», кажуть промисловці.

“В умовах війни “Укрзалізниця” замість того, щоб тримати вантажі та нарощувати вантажну базу, неконтрольовано та стрімко розширює собівартість, завищує собівартість і не зацікавлена ​​в додатковому доході. Адже з вересня 2023 року УЗ не продала одна партія металобрухту – хоча реалізація металобрухту – це мільярди гривень додаткового доходу», – наголосили промисловці.

Зазначається, що навіть за таких умов фінансовий результат УЗ за перше півріччя 2023 року склав 4,8 млрд грн. Але УЗ планує до кінця 2024 року завищити витрати, щоб отримати збиток у 2,7 млрд грн. Водночас УЗ продовжує приховувати реальне підвищення тарифів під терміном «уніфікація» та «гармонізація», що фактично нівелює всі стимули для оптимізації логістичних процесів, ритмічного відправлення та консолідації вантажних партій.

Підписанти наголосили, що пропозиція УЗ щодо встановлення єдиного середнього тарифу для всіх перевізників призведе до знищення економічного потенціалу галузей, які є бюджетоутворюючими для «Укрзалізниці» та базовими для всієї економіки України (сільське господарство, ГМК, будівництво). ). З іншого боку, це зробить УЗ хронічно неконкурентоспроможною порівняно з автомобільним та іншими видами транспорту.

“Недалекоглядна тарифна політика Укрзалізниці матиме критичний вплив на всю економіку України, а відповідно, на її обороноздатність і національну безпеку. Тому ми вже зараз просимо вжити заходів для покращення фінансового стану УЗ, налагодити роботу з підтримки та розвитку вантажної бази підприємства, забезпечити оптимізацію витрат та забезпечити введення мораторію на підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення до скасування воєнного стану та на строк не менше двох років після закінчення бойових дій», – кажуть промисловці.



Джерело

Оцініть статтю
Додати коментар