Внутрішня торгівля та попит: підсумки сектору в умовах кризи

Внутрішня торгівля та попит: підсумки сектору в умовах кризи

Внутрішня торгівля та попит: підсумки сектору в умовах кризи

Внутрішня торгівля та попит: підсумки сектору в умовах кризи

Внутрішня торгівля одна з небагатьох видів економічної діяльності, яка неодноразово підпадала під вплив жорстких карантинних обмежень в умовах пандемії COVID-19, водночас  демонструвала свою мобільність та гнучкість в складних умовах кризового 2020 року.

Відтак, фактично штучне на початку цього періоду, а з рештою, вже мотиваційно обумовлене, стримування попиту із суттєвою зміною пріоритетів в споживанні мало своє безпосереднє віддзеркалення на структурі й обсягах внутрішньої  торгівлі.

Ми вирішили висвітлити вплив карантинних обмежень та падіння попиту на внутрішню торгівлю.

Підсумки сектору торгівлі у 2020 році

Суттєве обмеження роботи торговельних майданчиків, що передбачають скупчення людей, призвело до різкого зростання обсягів операцій із застосування системи замовлень (електронної комерції) та адресної доставки товарів.

А зміна в пріоритетах споживання населення, що зумовило утримання від зайвих витрат, змінило вагову структуру в номенклатурі споживання в бік харчових продуктів та товарів першої необхідності.

Водночас на тлі помітного зростання грошової пропозиції в економіку (і, як наслідок, стійкого зростання зарплати), що у 2020 році, на відміну від попередніх років, формувалася, переважно, з метою стимулювання економічної активності в умовах карантинних обмежень, обсяги внутрішньої торгівлі в цілому мали стійкий тренд на зростання.

За підсумком 2020 року зростання обсягів внутрішньої торгівлі становило 4,7% (3,1% у 2019 році). Такими є результати оцінки Мінекономіки.

Внутрішня торгівля та попит: підсумки сектору в умовах кризи

Рисунок 1 – Випуск ВЕД «Торгівля», зміна (п/п) до відповідного періоду попереднього року, %

Джерело: Мінекономіки.

Основний внесок у розвиток забезпечував роздрібний сегмент ринку (2,7 в.п. за підсумком 2020 року) зі стабільно високими темпами зростання – на 8,4% (р/р) з урахуванням, з одного боку, швидкого пристосування до реалій сьогодення шляхом внесення своїх коректив у ведення бізнесу з урахуванням вподобання та пріоритетність у побутовому й офісному житті та потребах суспільства, з іншого – стимулювання споживчого попиту в умовах зростання реальної зарплати та дії низки преференцій й матеріальної підтримки населення та бізнесу з боку держави.

Внутрішня торгівля та попит: підсумки сектору в умовах кризи

Рисунок 2 – Внесок гуртової та роздрібної торгівлі у загальний обсяг випуску ВЕД «Торгівля», в.п.

Джерело: Мінекономіки.

Водночас динаміка гуртового товарообороту, яка певною мірою залежала і від зниження зовнішнього рівня економічної активності у світі, і від змін у роботі промислових підприємств та обсягів продукції у с/г виробництві, протягом 2020 року була різноспрямованою: від падіння на 2,0% у січні до зростання (починаючи з вересня) на 2,9% за підсумком року (з внеском до загального обсягу – 2,0 в.п.).

У структурі внутрішньої торгівлі у порівнянні з попереднім роком кардинальних змін не відбулося. Так, у 2020 році, попри те, що частка роздрібної торгівлі у порівнянні з 2019 роком дещо й збільшилася (з 32% у 2019 році до 33,3% у 2020 році), проте й надалі левову частку у загальному обсязі галузі займає гуртова торгівля – 66,7% (68% у 2019 році).

Ключові фактори пожвавлення торгівлі

Протягом року відбулося збільшення доходів населення через підвищення мінімальної зарплати (двоетапне підвищення мінімалки: з 01.01.2020 до 4723 грн (проти 4173 грн станом на 31.12.2019) та з 01.09.2020 – до 5 тис. грн) та соціального забезпечення пенсіонерів (з 01.04.2020 – пенсій на 500 грн для 1,5 млн пенсіонерів, які старше 80 років, а також здійснення автоматичного перерахунку пенсій для 357,1 тис. працюючих пенсіонерів та інші аспекти перерахунку соцзабезпечення.

Варто зазначити, згідно з даними Мінсоцполітики в цілому за 2020 рік середній розмір пенсії майже на 400 грн перевищив значення попереднього року й становив 3410 грн. Крім того, у період пандемії 10,6 млн пенсіонерів та одержувачів соцдопомог (які отримували менш як 5 тис. грн) отримали одноразову грошову допомогу у розмірі 1 тис. грн.

Також протягом 2020 року (п/п) відбулось збільшення номінальної середньомісячної заробітної плати на 8,2% до 12759 грн., реальної – на 7,4%.

Також, згідно з даними Нацбанку, торік залишалися істотними обсяги переказів фізичних осіб в іноземній валюті (у грудні 2020 року зростання на 49,3% (р/р) проти зростання на 30,7% у листопаді 2020 року, за підсумком 2020 року (п/п) зростання на 17,3% (на 6,7% у 2019 році).

Відтак зростання доходів населення обумовило один із ключових факторів торгівлі – зростання споживчого попиту.

Другим фактором можна виокремити помірну цінову динаміку на споживчому ринку (у грудні 2020 року (р/р) споживчі ціни зросли на 5,0%).

Третім фактором є збільшення попиту на послуги гуртової торгівлі з боку підприємств роздрібної торгівлі та промислових виробників зокрема, виробників хімічної (зростання на 4,7% (р/р) у 2020 році), фармацевтичної продукції (на 3,0% відповідно) та будівельної галузі в рамках реалізації заходів проєкту «Велике будівництво».

Внутрішня торгівля та попит: підсумки сектору в умовах кризи

Рисунок 3 – Оборот гуртової торгівлі, зміна (п/п) до відповідного періоду попереднього року, %

Джерело: ДССУ.

Згідно з даними Держстату збільшення обсягу гуртового та роздрібного продажу паливо мастильних матеріалів через АЗС у 2020 році (дизельного палива на 19,9% (р/р), пропан бутану скрапленого на 16,6% та бензину моторного на 12,4% відповідно).

Утім, мали місце й негативні фактори, які позначилися на торгівлі. Ключові фактори, що стримували динаміку внутрішньої торгівлі можна відмітити зниження активності населення в частині не першочергових витрат (зокрема, відвідування торгових та розважальних центрів та, певною мірою, придбання товарів і послуг не першої необхідності) в умовах дії карантинних обмежень.

Внутрішня торгівля та попит: підсумки сектору в умовах кризи

Рисунок 4 – Індекс споживчих настроїв, пунктів

Джерело: Info Sapiens.

Варто зазначити, згідно з даними дослідницької агенції Info Sapiens індекс споживчих настроїв у грудні 2020 року становив 65,9 п., що значно нижче торішнього показника – 92,2 п. Також скорочення споживчого кредитування (станом на кінець грудня 2020 року у порівнянні з аналогічною датою 2019 року обсяг споживчих кредитів зменшився на 1,7%) негативно позначилися на торгівлі.

Окрім перерахованих факторів, на торгівлі позначилися звуження фінансових можливостей підприємств внутрішньої торгівлі (за 9 міс. 2020 року (п/п) прибуток до оподаткування підприємств ВЕД «Гуртова та роздрібна торгівля» скоротився на 30,3% (збільшення у 1,6 р. за 9 міс. 2019 року), а також суттєве збільшення частки збиткових підприємств (з 16,2% за 9 міс. 2019 року (п/п) до 28,1% за 9 міс. 2020 року до загальної кількості підприємств галузі).

 

Підписуйся на наш Telegram-канал Pushnews, щоб першим бути в курсі усіх новин та подій —Підписатись

Джерело

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.